Potrebujete rýchlu radu? Ozvite sa nám na +421 911 456 799 alebo +421 908 108 013
Chcete predať nehnuteľnosť? Dajte nám o nej vedieť!

Nenaleťte podvodníkom

| Author: Katarína Petríková

Hoci sa Vám na prvý pohľad môže zdať, že je zmluva v poriadku, na konci dňa môžete jej podpis trpko oľutovať. Vieme, že niektoré zmluvy sú komplikované a dlhé, no je nemierne dôležité, aby ste ešte pred ich podpisom rozumeli všetkým podrobnostiam a povinnostiam, ktoré z nej vyplývajú. 

Máte v zmluve drobné písmo? 

Na trhu je dnes množstvo obchodníkov, medzi ktorými sa bohužiaľ nachádzajú aj tí menej spoľahlivých jedinci. Na čo by si teda ako zákazníci mali dať pozor? Aj keď ste už rozhodnutí pre konkrétny produkt či službu, určite nie je na škodu porovnať si navrhovanú zmluvu s ponukami konkurentov. Našim klientom vždy odporúčame, aby si ešte pred podpisom akejkoľvek zmluvy podrobne preštudovali jej obsah a podmienky, pričom je potrebné sa zamerať aj na odkazy pod čiarou a formulácie písané drobným písmom. Chvalabohu, s obľubou využívané malé písmenká pre dôležité informácie sú minulosťou a všetko, čo bude napísané písmom menším ako 1,9 milimetra bude neplatné. Tiež je potrebné, aby predmet zmluvy a cena neboli menším písmom, ako zvyšok zmluvy (okrem nadpisov v zmluve). Ak by základné ustanovenia boli väčším písmom ako cena, napriek tomu, že informácia o cene by spĺňala 1,9 milimetra, bolo by to v rozpore so zákonom. 

“Super cena”

Dávajte si pozor aj na to, čoho všetkého sa vlastne týkajú ponúkané percentuálne zvýhodnenia. Prezentované zľavy z ceny sa spravidla týkajú iba ceny komodity, teda nie sú poskytované z celej ceny. A teda výsledná výška zľavy môže byť nižšia, ako sa na prvý pohľad zdá.

Hľadajte spoľahlivosť

Alfou a omegou pri podpise zmluvy je preveriť si dodávateľa, vypýtať si od neho referencie, prípadne sa obrátiť na jeho súčasných zákazníkov. Treba vnímať to, či je to spoľahlivý a stabilný dodávateľ a či garantuje spoľahlivú dodávku v zmysle zmluvy. Načo vám bude extrémne nízka cena, ak môže hroziť,že záväzky nebudú nedodržané ?

Dôveruj, ale preveruj

Ak Vás už zaujala konkrétna ponuka, preverte si, či predávajúci naozaj patrí medzi oficiálnych predajcov konkrétnej služby či produktu. Najjednoduchším spôsobom je vyhľadať si informácie na webových stránkach príslušného výrobcu či zavolať na ich bezplatnú linku. Obľúbenou praktikou neférových predajcov je inzerovanie serióznej zavedenej značky a vo finále zákazník nevedomky skončí s produktom menej kvalitného výrobcu.

Pýtajte sa na všetko, čo vás zaujíma

Nezabúdajte, že predajca by tu mal byť pre vás aj potom, čo ste mu za tovar/službu zaplatili. V prípade nefunkčnosti tovaru Vám musí byť schopný a ochotný zodpovedať všetky otázky a poskytnúť pomoc. Máte právo vyžiadať si informácie súvisiace so servisom, garanciou a podobne. Nechajte si predložiť certifikáty a prehlásenia o vlastnostiach, ktoré značkoví producenti bez problémov poskytujú.

V minulosti bol s obľubou využívaný marketing formou zasielania určitých výrobkov bez toho, aby si spotrebiteľ tieto produkty objednal. Ľudia tieto veci doma prevzali, pričom bola priložená faktúra a list, že spotrebiteľ má na výber buď uhradiť faktúru alebo zaslať výrobok na vlastné náklady späť predajcovi (v opačnom prípade by si predajca uplatňoval bezdôvodné obohatenie spotrebiteľa). Takéto praktiky boli zakázané a súčasná právna úprava hovorí, že ak predajca poskytne spotrebiteľovi akékoľvek plnenie, ktoré si neobjednal, nemusí ho spotrebiteľ vrátiť ani uschovať.

Ďalšou podvodníckou praktikou je maskovanie podstatných informácií do nenápadného odstavca, ktorý je často napísaný drobným písmom. Môže sa tam aj ukrývať informácia o nenávratnosti zakúpeného tovaru, čo pri prípadnej reklamácii môže znamenať obrovské problémy.

Neponáhľajte sa s rozhodnutím a nepodceňte vyššie uvedené postrehy inšpirované konkrétnymi prípadmi z každodenného života. Netreba zabúdať, že neprijateľné zmluvné podmienky sú iba časťou z legislatívy ochrany spotrebiteľa a okrem zákazu používania týchto podmienok platí aj zákaz používať nekalé obchodné praktiky, zákaz upierať spotrebiteľom ich práva a tiež zákaz ukladať spotrebiteľovi povinnosti bez právneho dôvodu. 

Ak sa Vám nechce študovať všetky podmienky na zmluvách alebo im nerozumiete a chcete mať istotu, že sú Vaše zmluvy skutočne v poriadku, neváhajte nás kontaktovať.


Povedzte o tom svojim známym

Komentáre k článku
Súvisiace články
Všetky práva vyhradené © 2020 advreal.sk